Lämpölaitoksen viestinnän haasteet poistuivat ketterällä tavalla
Vierumäkeläinen Versowood on yksi PlantSys-työkalut käyttöön ottaneista yrityksistä. Versowoodin lämpölaitosasiakkaina on oman tuotantoprosessin lisäksi pieni määrä kaukolämpöasiakkaita. Laitos keskittyy uusiutuviin ja kotimaisiin, kustannustehokkaisiin energianlähteisiin. Versowoodin lämpölaitoksen käytössä on kolme PlantSys-tuoteperheen osaa: Operointi, Raportointi sekä Päiväkirja.
– Suurin PlantSysin ratkaisemista haasteista on ehdottomasti se, että sisäisen viestinnän ruutuvihkoajat ja sen kautta inhimillisen virheen mahdollisuudet ovat takanapäin. Päiväkirja-ohjelmasta jokainen vuorossa olija näkee kaikki oleelliset tiedot ja edellisen vuoron mahdollisesti säätöihin tekemät muutokset, lämpö- ja voimalaitoksilla 2000-luvun alkupuolelta saakka toiminut lämpölaitoksen käyttöpäällikkö Arttu Särkkä toteaa.
Päiväkirjaohjelmaa käytetään Versowoodilla operointiin liittyvän viestinnän lisäksi muuhunkin. Kaikki muu henkilöstöviestintä, kuten muistutukset ja tiedotteet, on helppo hoitaa Päiväkirjan kautta. Yhteisestä näkymästä samat tiedot ovat kaikkien saatavilla. Korjaustarpeet ja laitoskierrokset sekä myös muuhun laitoksen kalustoon liittyvät kirjaukset löytyvät niin ikään samasta paikasta.
– Monet käytännön ongelmista omamme kaltaisissa laitoksissa johtuvat sisäisen viestinnän puutteesta. Ei tiedetä, mitä on suunniteltu tehtäväksi ja onko kattiloiden säätöjä edellisen vuoron toimesta ehkä muutettu. Vuorossa olevan henkilökunnan on tärkeää tietää ennalta suunnitelluista alasajoista, huoltotoimenpiteistä ja niin edelleen.
Eri toimipisteet samalla ruudulla
PlantSys Operointi tuo eri toimipisteet yhteen näkymään, jolloin alueen usean eri lämpölaitoksen ja yksittäisten kattiloiden kokonaisvaltainen toiminnan tarkkailu ja ohjaaminen sujuvat kätevästi.
– Töissä meillä kaverit on tykänneet, kun kaikki on selkeästi yhdessä näkymässä. Helpottaa ja selkeyttää hommia, Särkkä kehuu.
Visuaalisesti miellyttävän ja selkeän näkymän ansiosta myös uuden työntekijän on suhteellisen helppoa päästä jyvälle laitoksen toiminnoista. Yhdessä näkymässä voidaan tarkastella laajasti eri prosesseja, ja eri osioista on yhdellä klikkauksella saatavissa myös yksityiskohtaisempia tietoja.
– PlantSys-työkaluista erityisesti Raportointi on suureksi avuksi omassa toimenkuvassani, sillä käyttöpäällikkönä vastaan toiminnasta, Särkkä kertoo.
– Ennen on mittareita käyty lukemassa paikan päällä ja selattu toimipisteiden muistiinpanoja, mikä on ollut aikaa vievää ja työlästäkin. Nykyään PlantSys Raportointi tuo samat tiedot suoraan nähtäväkseni ilman erillisiä paikan päällä pistäytymisiä. Raportointityökalun avulla saatava tieto pätee, on eheää ja luotettavaa.
Erikseen kiitosta saa myös PlantSysin asiakastuki:
– Tuotetuki toimii todella hyvin, vastaukset saa ilman viivettä. Palvelu on hyvää ja asioihin tartutaan ripeästi. Asiat saadaan yleensä aina kerralla kuntoon.
PlantSys on osa Documtecin tuoteperhettä
PlantSysin tuotekehitys alkoi jo vuonna 2009, ja se on toimitettu menestyksekkäästi noin 100 eri asiakasympäristöön ympäri maailmaa. Tämä vahvistaa asemaamme teollisuuden digitalisaation edelläkävijänä. Samalla jatkamme kasvustrategiamme kehittämistä ja laajentamista kansainvälisille markkinoille, erityisesti vastataksemme tuotannollisten yritysten kasvaviin digitalisointitarpeisiin. Tavoitteenamme on tarjota asiakkaillemme entistäkin laajempi ja monipuolisempi valikoima innovatiivisia ratkaisuja ja palveluita.