Tekninen tuki - 020 730 3711 / klo 8-16 | Myynti - 020 730 3713 myynti@documtec.fi

Rasittavat mutta pakolliset päivitykset tietokoneessa – miksi päivitykset kannattaa ottaa tosissaan

13.8.2025

Moni tietää tunteen: työpäivä on vauhdissa, ja ruutuun ilmestyy ilmoitus “Päivityksiä saatavilla”. Usein reaktio on nopea klikkaus “Muistuta myöhemmin”. Ja toisinaan sitä muistutusta painetaan uudelleen… ja uudelleen. Moni siirtää päivityksiä “sitten kun ehtii” -kategoriaan. Mutta se voi olla kallis virhe, jos järjestelmä altistuu hyökkäykselle tai käyttö keskeytyy kriittisellä hetkellä.

Päivitykset tuntuvat usein työpäivän keskeyttävältä riesalta. Ne tulevat väärään aikaan, vaativat uudelleenkäynnistyksen tai muuttavat tuttua käyttöliittymää. Todellisuudessa ne ovat kuitenkin paljon enemmän kuin pelkkiä teknisiä yksityiskohtia – päivitykset ovat olennainen osa nykyaikaista, turvallista ja toimintavarmaa työympäristöä

Turvaa ilman meteliä

Suurin osa ohjelmisto- ja käyttöjärjestelmäpäivityksistä liittyy tietoturvaan. Joka viikko löydetään uusia haavoittuvuuksia, joita kyberrikolliset pyrkivät hyödyntämään nopeasti. Päivitysten avulla ohjelmistojen valmistajat paikkaavat nämä aukot – usein jopa ennen kuin uhka ehtii toteutua.

Documtecin kyberturvallisuudesta vastaava Jari Kosunen kertoo, että Documtecin asiakkaat ovat toistaiseksi säästyneet tietoturvapoikkeamilta juuri siksi, että päivityksistä huolehditaan järjestelmällisesti.

“Maailmalla räätälöidyt haittaohjelmat hyödyntävät tunnettuja haavoittuvuuksia, joihin ei ole tehty päivityksiä. Tätä kautta päästään käsiksi järjestelmiin. Esimerkiksi vuoden 2017 WannaCry-haittaohjelma levisi maailmanlaajuisesti juuri tällaisen päivittämättömän haavoittuvuuden avulla. Useita sairaaloita jouduttiin sulkemaan, koska järjestelmiin ei päässyt käsiksi ja kaikki tämä olisi ollut vältettävissä yksinkertaisella päivityksellä,” Kosunen muistuttaa.

“Yhdysvalloissa erään kaupungin palvelimet jouduttiin rakentamaan kokonaan uusiksi lunnaiden maksamisen jälkeen, koska automaattiset päivitykset oli otettu pois päältä.”

Päivitykset eivät siis ole vain teknistä työtä, vaan ne ovat osa liiketoiminnan jatkuvuuden varmistamista. Katkot, tietomurrot tai ohjelmisto-ongelmat voivat aiheuttaa merkittäviä tappioita. Siksi päivitykset ovat ennen kaikkea johtamiskysymys, eivät pelkästään IT:n sisäinen asia.

Lisää vinkkejä tietoturvan arkipäiväistämiseen löydät aiemmista artikkeleistamme, joissa käsittelemme esimerkiksi VPN-yhteyksien merkitystä ja etätyön tietoturvan perusasioita.

Enemmän kuin suojausta – parempi käyttökokemus

Moni ei tule ajatelleeksi, että päivitykset vaikuttavat myös ohjelmistojen toimivuuteen ja käyttökokemukseen. Ne korjaavat virheitä, parantavat yhteensopivuutta ja voivat tuoda uusia hyödyllisiä ominaisuuksia.

“Meillä on ollut paljon tilanteita, joissa esimerkiksi Microsoft Teamsin tai Office-ohjelmien toimintahäiriöt ovat ratkenneet heti päivityksen jälkeen,” Kosunen kertoo.

Päivitykset hallintaan ilman harmaita hiuksia

Päivityksiä ei tarvitse hoitaa käsin, eikä niiden tarvitse keskeyttää arkea. Kun ne hoidetaan hallitusti, ne voidaan toteuttaa taustalla, turvallisesti ja käyttäjää häiritsemättä. Me asiakkaitamme ulkoistamaan käyttöympäristön hallinnan niin, että päivitykset:

  • Ajoitetaan fiksusti (esimerkiksi yöaikaan)
  • Testataan ennen laajaa käyttöönottoa
  • Dokumentoidaan ja seurataan
  • Ratkaistaan nopeasti, jos ilmenee poikkeamia

“Tuotantokoneet päivitämme porrastetusti, pienemmissä ryhmissä. Näin vältämme sen, että koko ympäristö olisi yhtä aikaa kiinni. Ajastuksilla voidaan varmistaa, että päivitykset eivät häiritse liiketoimintaa,” Kosunen kuvaa.

Käytännössä tämä tarkoittaa vähemmän käyttökatkoja, parempaa jatkuvuutta ja ennen kaikkea mielenrauhaa.

Entä jos päivityksiä ei tehdä?

Päivitysten lykkääminen ei ole harmiton päätös. Se voi johtaa:

  • Tietoturvariskeihin
  • Yhteensopivuusongelmiin
  • Käyttökatkoksiin
  • Kalliisiin korjaustoimenpiteisiin
  • Kybervakuutuksen raukeamiseen tai korvausten epäämiseen kokonaan tai osittain

Esimerkiksi päivittämätön selain voi estää pääsyn tärkeisiin järjestelmiin, tai tehdä vanhoista sovelluksista käyttökelvottomia. Vielä vakavammissa tapauksissa tietoturvaloukkaus, jonka taustalla on laiminlyöty päivitys, voi johtaa siihen, että kybervakuutus ei kata vahinkoa lainkaan.

Päivitysten ei tarvitse ärsyttää, kun ne hoidetaan oikein

Kun järjestelmät pidetään ajan tasalla, koko IT-ympäristö toimii joustavammin, turvallisemmin ja tehokkaammin. Mutta päivitysten ei tarvitse olla käyttäjän vastuulla, vaan ne voidaan hoitaa hallitusti osana kokonaisvaltaista palvelukokonaisuutta.

Me autamme asiakkaitamme tekemään juuri tämän: rakentamaan fiksuja, huomaamattomasti päivittyviä ja ennen kaikkea toimivia ympäristöjä, joissa arki ei keskeydy.

Haluatko päästä eroon päivityshuolista?

Jos päivitykset eivät vielä ole hallinnassamme, miten ne tällä hetkellä hoidetaan? Me voimme varmistaa, että ne hoituvat huomaamattomasti ja ilman ylimääräisiä keskeytyksiä.