ICT-asiantuntija tulkkina ihmisen ja koneen välillä

Kuopion toimiston tiimiimme vahvistui heinäkuussa yhdellä tekijällä Jani Kinnusen aloitettua työt ICT-asiantuntijana. Kinnunen siirtyi Documtec:lle edelliseltä työnantajaltaan järjestelmien ylläpitovastuun ulkoistuksen yhteydessä. Muutos oli mieluisa, koska uudessa tehtävässä hän hoitaa edelleen saman yrityksen järjestelmien ylläpitoon liittyviä tehtäviä ja niiden rinnalle hän on saanut uusia haasteita.

Kinnunen työskentelee Documtecilla sekä tukitiimissä käyttäjätuessa että järjestelmäpuolella kehittämis- ja ylläpitotehtävissä. Kokeneella ICT-alan ammattilaisella on kokemusta monen kokoisista yrityksistä ja erilaisista työrooleista. Hän on työskennellyt aiemmin niin 50 000 ihmisen kansainvälisessä organisaatiossa kehitystehtävissä sekä alle 10 henkilön yrityksessä.

– Työmaani Documtecilla on mielenkiintoinen. Järjestelmien kehittämispuoli ja asiakaspalvelutyö toimivat toisensa vastapainona. Pidän tämän kokoluokan yrityksessä työskentelyssä erityisesti siitä, että työnkuva on vaihteleva. Olen päässyt ensimmäisen kuukauden aikana jopa ohjelmoimaan asiakkaalle räätälöityä palvelua.

Käyttäjätuen puolella Kinnusen tehtäviin kuuluu asiakastukipyyntöihin vastaamista tiketöintijärjestelmässä tai puhelimitse. Vahvuuksikseen työssä hän kokee taidon toimia tulkkina asiakkaan ja tietotekniikan välillä, hyvän ongelmanratkaisukyvyn sekä kärsivällisen asenteen, jonka hän omaksui aikoinaan ikäihmisille tietotekniikkaa opettaessaan.

– Autan asiakasta kaikenlaisissa tietotekniikkaan liittyvissä ongelmissa, esimerkiksi käyttöoikeuksiin liittyvissä. Hän ei vaikka pääse kirjautumaan koneelle tai johonkin resurssiin. Asiakas ei aina tiedä, mistä on kyse, ja minä toimin siinä välissä ikään kuin tulkkina. Käännän käyttäjän kertoman usein hyvin viitteellisen ongelmakuvauksen tietotekniikkaslangille, ja vastaavasti yritän tulkata tietotekniikkamaailman logiikkaa ymmärrettäväksi käyttäjille.

Parasta sekä järjestelmäpuoleen että käyttäjätukeen liittyvissä työtehtävissä Kinnusen mielestä on pohjimmiltaan juuri se, että saa ratkoa eritasoisia ongelmia asiakkaalle.

– Tykkään etsiä ratkaisuja ongelmiin, mikä on myös perusedellytys tässä työssä pärjäämiselle. ICT-alalla systeemit muuttuvat jatkuvasti. Jos haluaa olla hyvä työssänsä, täytyy olla kiinnostusta etsiä itse tietoa ja ratkaisuja, koska kaikkeen ei löydy valmiita ohjeistuksia.

Vastapainona jatkuvalle ajatustyölle ja sisätiloissa vietetyille työpäiville hän pyrkii viettämään vapaalla paljon aikaa ulkoillen perheen kanssa. Myös musiikki on koko perheen yhteinen harrastus.

– Musiikkiharrastus on vahvana meillä. Vaimo opettaa laulua, tytär käy laulutunneilla, ja aina kun itse kerkiän niin soittelen rumpuja.

ICT-asiantuntija Jani Kinnunen työskentelee Documtecin Kuopion toimistolla käyttäjätuessa ja järjestelmäpuolen kehittämis- ja ylläpitotehtävissä.